Het leven in de favela. - Reisverslag uit São Paulo, Brazilië van Hilda Balog - WaarBenJij.nu Het leven in de favela. - Reisverslag uit São Paulo, Brazilië van Hilda Balog - WaarBenJij.nu

Het leven in de favela.

Door: Hilda Balog

Blijf op de hoogte en volg Hilda

03 Oktober 2012 | Brazilië, São Paulo

Het leven in de favela.

Bom dia todos! De eerste twee weken in Campo Limpo zijn voorbij gevlogen! Er zijn al zoveel dingen gebeurd en ik heb al zoveel indrukken gekregen. Ik zou al een heel boekwerk kunnen schrijven.
Voor mij is het de eerste keer dat ik in het verre buitenland ben en dat ik als orthopedagoog voor de stichting Estrela Nova ga werken. Ik heb veel voorbereiding in Nederland getroffen, maar niets kan je voorbereiden op de favela.

Al bij de landing werd ik overdonderd door het uitzicht op de favela’s. Ik heb nooit gedacht dat het me zo erg zou raken. Op dat moment wist en voelde ik dat ik echt heel ergens anders ben. Zo’n indrukwekkend gevoel! Mooi en erg spannend tegelijk. Voor iemand die graag alle touwtjes in handen heeft is dit best een grote stap!

Mijn vriend en ik zijn door drie medewerkers van Estrela Nova opgehaald en naar ons huisje in de favela gebracht. Ze hebben ons zeer hartelijk verwelkomd ookal verstond ik er bijna niets van. Toen we eenmaal in de favela aankwamen was het al donker en regenachtig. De eerste nacht zal ik nooit vergeten. We konden beide niet slapen van de spanning en van het lawaai. De huisjes zijn van steen, maar zo op elkaar gebouwd dat je werkelijk alles kunt horen. Daarnaast wordt er constant muziek gedraaid tot laat in de nacht. Alleen die nacht dacht ik: “Ow waar ben ik aan begonnen?” Gelukkig werd dat gevoel al in de ochtend vervangen door een zeer aangenaam gevoel. We gingen ons voorstellen aan de leiding van Estrela Nova in het Portugees!

De eerste week was uiteraard erg wennen aan de taal , de omgeving en de mensen. Alles is anders, maar anders wil niet meteen zeggen slecht. Ik sta er eigenlijk van versteld hoe snel ik er aan wen en hoe snel ik het omarm. Mensen in de favela spreken echt heel snel! De eerste paar dagen kon ik ze bijna niet verstaan. Dit kostte heel veel energie en tranen af en toe. Gelukkig zijn mijn collega’s erg lief en begripvol en willen ze me erg graag helpen.Het is ook niet zo gek dat ik de eerste week meer dan 12 uur per dag sliep.

Het leven hier is simpel, maar mensen hebben wel alles wat ze nodig hebben. In Nederland zijn we gewend aan verwarming en aan warm water. Dat hebben de mensen hier niet allemaal. Mij viel het op dat bijna alle huisjes geen ramen hebben, maar kleine luikjes hebben om lucht door te kunnen laten. Wellicht heeft dit met de veiligheid van het huis te maken. Als vrouw zijnde is het voor mij niet altijd even veilig om alleen over straat te lopen. Dit is ook iets waar ik erg aan moet wennen en rekening mee moet houden. Het leven in de favela gaat er heel sociaal aan toe. Mensen leven op straat. Ze praten, lachen, drinken samen (soms uit een glas, hier is dat gebruikelijk) en luisteren naar muziek. Ze zijn heel erg behulpzaam en vriendelijk. Al na een paar dagen heb ik al een paar vrienden gemaakt met mijn buurvrouwen en collega’s. Dit ervaar ik als iets heel prettigs. Ik merk dat ik me daardoor ontpop en een andere kant van mijzelf laat zien die ik in Nederland vaak binnenhoud. Heerlijk!

De eerste 2 weken bij Estrela Nova

Ik ben zeer onder de indruk van wat Estrela Nova tot nu toe bereikt heeft en hoeveel levens het in de positieve zin veranderd heeft. Als Estrela Nova niet bestaan had zou de wijk er heel anders uitgezien hebben. Het heeft een positieve invloed op de veiligheid, eenheid en de mentaliteit van de wijk. Naast de opvang, educatie en recreatie die er aan kinderen geboden wordt, werken ook veel mensen uit de wijk bij Estrela Nova!

De eerste 2 weken heb ik vooral in de crèche geholpen om zo te taal sneller te leren en uiteraard de kinderen en de werkwijze te leren kennen. Ik kwam er al snel achter dat mijn hulp meer dan welkom is! Er zitten gemiddeld 20 kinderen in een klas met een begeleider. Dit is voor Nederlandse begrippen ondenkbaar en zelf verboden. Over dit onderwerp zal ik de volgende keer meer uitweiden.

Het besef is heel erg groot dat wanneer ik Estrela Nova wil helpen ik eerst de taal moeten leren spreken, de cultuur moeten leren kennen en er mee moet leren omgaan. Daar was ik me in Nederland ook al van bewust. Waar ik niet bij stilstond was dat hiërarchie een grote rol speelt en dat de mensen hier moeilijk nee kunnen zeggen en niet echt direct durven zijn. Dat is best wel zwaar om te accepteren. Het zal een uitdaging zijn voor mij om een manier te vinden om hiermee om te gaan. Om te kunnen bereiken wat ik graag zou willen, zal ik meer geduld moeten hebben en Estrela Nova de tijd moeten geven om mij te leren kennen en te kunnen vertrouwen. Een goede werkrelatie is het halve werk. Helaas is geduld hebben niet een van mijn sterkste kanten, maar zal ik die omschakeling toch moeten maken.

De afgelopen vrijdag hebben we een vergadering gehad met alle 46 werknemers van Estrela Nova. Dat was echt een hele interessante dag! Naast de zakelijke en praktische zaken die er besproken werden hebben we ook naar een presentatie van de Stichting voor de Vrede geluisterd. Estrela Nova heeft een goede samenwerking met de Fundação de Paz (Stichting voor de Vrede). Elke vergadering, al 2 jaar lang, komen ze een presentatie geven over hoe op een vredevolle manier verandering in je leven en in je werk te bewerkstelligen. De presentatie begint met een geleide meditatie. Daarna wordt er bepaald onderwerp klassikaal besproken en vervolgens in groepjes verder over gediscussieerd. Dit was echt heel erg mooi om te zien. De mensen die ik gesproken heb vinden dat het een verenigend effect heeft en een toegevoegde waarde in hun werk en leven heeft. Mijn vreugde kon niet op, omdat ik me besefte dat ze openstaan voor innerlijke groei! Dit geeft me zo veel energie en vreugde, omdat dit juist de dingen zijn waar ik in geloof, mezelf mee bezighoud en graag ook wil delen met anderen.

Ik maakte van die dag gebruik om aan te kondigen dat ik vrijdags yogales en samen met mijn vriend woensdags Engels wil gaan geven. Heel veel mensen reageerden enthousiast. Ik heb inmiddels 22 yoga leerlingen en 7 leerlingen Engels! Ik heb er veel zin in! Mijn doel is om via yoga de medewerkers zich beter te laten voelen in hun eigen lichaam en geest. Yoga lijkt mij een mooie voortzetting van de filosofie/levenswijze die de Fundação de Paz probeert te verspreiden.

Het waren twee veelbewogen weken en ik kijk erg uit naar de derde!
Jullie zijn van harte welkom om op mijn blog te reageren of vragen te stellen!
Até logo!

  • 06 Oktober 2012 - 20:13

    Elly:

    Jeetje, wat ontzettend fijn dat je het zo naar je zin hebt. Heerlijk, geniet, snuif al het goede en mooie op en sla het goed op zodat je dit nooit vergeet!! Leuk alles te lezen! Blijf genieten van alles om je heen! Liefs

  • 07 Oktober 2012 - 03:08

    Nadine:

    Fantastic! sounds all very exciting! Keep the news coming, looking forward to your next update!

  • 07 Oktober 2012 - 19:34

    Ana Balog:

    Izgleda mi kao da ti je vreme ispunjeno! Nadam se da si ispunjena i zadovoljna!

  • 07 Oktober 2012 - 21:36

    Jasmina Balog:

    Samo napred! Mnogo mi je drago da si dusevno ispunjena. Jedva cekam da citam dalje.

  • 07 Oktober 2012 - 22:53

    Anita:

    Klinkt heel indrukwekkend allemaal, ben erg benieuwd hoe je je ontpopt daar en om dat te gaan zien in nov/dec.

  • 08 Oktober 2012 - 20:09

    Hata Balog:

    Draga Moja Hilda,
    Evo konacno sam i ja vidjela tvoje slike zahvaljujuci tetka Mersi.Ponosna sam na tebe i nadam se da ces sada biti bogata za jos jedno veliko iskustvo koje ce ti u zivotu i te kako valjati.Samo naprijed.Super mi izgledas sa ovom kornjacom a i djecica su tako nevina i slatka.Vidjeli smo citav wijk neobicno u odnosu na ovdje ali siromasniji ljudi su uvijek u dusi bogatiji i sretniji.LJUBI VAS MAJKA do mog sljedeceg javljanja cmok cmok cmok od mene i tetka Merse

  • 11 Oktober 2012 - 14:25

    Hilda Balog:

    Lieve vrienden en familie,
    Ik wil jullie hartelijk bedanken voor jullie warme reacties. Ik voel dat jullie nu iets dichterbij mij zijn!
    Liefs,
    Hilda

    Drage sestre,
    Hvala vam na lepim i toplim porukama.
    Volim vas puno!

  • 11 Oktober 2012 - 15:24

    Belu:

    Hi zusje!

    Mooie woorden! Een grote stap is het zeker maar zo te zien gaat het erg goed!! Wat leuk de yoga les!! Great initiative! Innerlijke groei it is!! Mooi dat je ziet en voelt dat de mensen met wie je daar werkt dit ook belangrijk vinden! Dat zal jullie binden schat....die taal dat komt wel!!! Ik denk aan je en hoop nog vele mooie verhalen voorbij te zien komen!

    Dikke kus!

  • 17 Oktober 2012 - 09:24

    Swin:

    Hoi Lieve schat,

    Wat geweldig om te horen dat je op en plek zit dat je raakt en vanuit daar energie en inspiratie krijgt om aan de slag te gaan. Super dat je klassen voor Yoga en Engels vollopen.
    Lieve meid, blijf jezelf en dan zal je je vast gaan ontpoppen.
    Wel gek hoor dat je aan de andere kant van de wereld zit. Ik vind het geweldig dat je dat doet!

    Knuffel van Swin

  • 20 Oktober 2012 - 20:03

    Inge:

    Hej lieve meid,

    Wat leuk om je verhaal te lezen! Het klinkt echt goed allemaal, dat moeten vast enerverende weken zijn geweest! Ben echt trots op je dat je deze sprong gemaakt hebt! Ik kijk al uit naar je volgende blog.

    Dikke kus xx

  • 23 Oktober 2012 - 20:55

    Hilda Balog:

    Lieve mensen,

    Jullie berichten maken me erg blij! Het zijn kleine cadeautjes! Bedankt lieverds! Bedankt voor jullie steun!

    Ik schrijf jullie weer snel!
    Até logo!
    Hilda

  • 28 Oktober 2012 - 18:39

    Klara:

    Ne razumem puno iz texta ali je super videti slike i tebe na njima. Zakljucak: dobro si i sretna si, sto je za mene najvaznije.
    Cmok, Klara

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Hilda

Actief sinds 24 Sept. 2012
Verslag gelezen: 1065
Totaal aantal bezoekers 6648

Voorgaande reizen:

13 September 2012 - 12 Maart 2013

Mijn eerste verre reis.

Landen bezocht: